اثار اثبات سرقت بدون مدرک
نوشته شده توسط : ریحانه

اثار اثبات سرقت بدون مدرک چیست؟

 

اصل بر برائت یا برائت افراد است; بنابراین اگر شخصی بخواهد از دیگری به دلیل جرمی شکایت کند، باید دلایل و دلایل لازم را برای اثبات آن ارائه کند. این امر برای حفظ اعتبار و حیثیت دیگران و جلوگیری از شکایت نادرست از دیگران ضروری است.

 

به همین دلیل در این مورد که به معنای اثبات سرقت بدون دلیل است، باید به این موضوع نیز توجه کنیم و اگر مطمئن نیستیم سرقت توسط شخصی انجام شده است و دلیل محکمه پسندی برای اثبات آن وجود ندارد. دزدی، شکایت های نادرست و بی اساس از دیگران خودداری کنید و به دیگران تهمت نزنید. لذا در این قسمت قصد داریم آثار اثبات سرقت بدون مدرک را بررسی کنیم.

 

یکی از مهم ترین آثار اثبات سرقت غیرمجاز و تظلمات سوء این است که متهم به سرقت می تواند پس از رد اتهام سرقت و تبرئه وی از سوی دادگاه علیه شاکی اقامه دعوی کند. برای اعاده حیثیت اعاده اتهام سرقت به این معناست که متهم سرقت از شاکی به دلیل تخریب آبرو شکایت کند. در این صورت ممکن است شاکی سرقت به دلیل تهمت بدون دلیل و شکایت واهی به اعاده حیثیت محکوم شود.

 

بنابراین تهمت زدن به دیگران و عدم اثبات آن جرمی به نام افترا است و قابل شکایت است. بنابراین اثبات سرقت یا سرقت بدون دلیل نیز ممکن است جرم افترا محسوب شود و متهم سرقت پس از اثبات بی گناهی خود در سرقت، از شاکی به اتهام افترا شکایت خواهد کرد. جرم افترا در ماده 697 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر بیان شده است:

 

«کسی که به وسیله اوراق چاپی یا مکتوب یا درج در روزنامه ها و نشریات یا سخنرانی در مجامع یا به هر وسیله دیگر چیزی را صریحاً به کسی نسبت دهد یا منتشر کند که طبق قانون جرم است و نمی تواند. صحیح باشد ثابت کنید جز در مواردی که حد دارد به حبس از یک ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم می شود.

 

البته تهمت و تهمت دیگری برای ارتکاب جرم سرقت می تواند به صورت ساختن دمپایی برای دیگران نیز باشد; به این صورت که شاکی ابزار و وسایل مسروقه را در لباس و ماشین و منزل دیگری می گذارد و سپس از او شکایت می کند. در این صورت نیز پس از اثبات بی گناهی سرقت، می توان از شخص به جرم ساخت دمپایی شکایت کرد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: